Afgørelse

Sagsnummer
22/00291

Lovgivning

  • Tobaksreklameloven og lov om elektroniske cigaretter

Reklame for tobakssurrogat på dagblads hjemmeside

Forbrugerombudsmanden politianmeldte i 2022 et dagblad for at have vist bannerreklamer for et tobakssurrogat i strid med reklameforbuddet i tobaksreklameloven. Forbrugerombudsmanden påtaleopgav senere sagen, da tiltalen var rejst mod dagbladet og ikke den ansvarshavende redaktør

Forbrugerombudsmanden politianmeldte et dagblad for at have vist bannerreklamer for tobakssurrogatet ”Lyft” på sin hjemmeside.

Tobakssurrogater er produkter med nikotin, som ikke er tobaksvarer, elektroniske cigaretter eller godkendte lægemidler. Tobakssurrogater omfatter nikotinposer/”pouches” med indhold af nikotin, som for eksempel produktet ”Lyft”.

Det har siden den 1. april 2021 været ulovligt at reklamere for tobakssurrogater.

Dagbladet oplyste, at bannerreklamerne var blevet indrykket af en annoncør gennem programmatiske indkøbskanaler i strid med dagbladets egne forretningsbetingelser.

Det var Forbrugerombudsmandens opfattelse, at det ikke fritager virksomheder for ansvar, at deres annoncesalg er automatiseret eller sker ved brug af algoritmer eller anden teknologi. Virksomhederne skal stadig sørge for, at teknologien er indrettet sådan, at de annoncer, som virksomhederne modtager betaling for at vise på deres hjemmeside, er i overensstemmelse med lovgivningen.

Forbrugerombudsmanden påtaleopgav dog senere sagen, da tiltalen var rejst mod dagbladet og ikke den ansvarshavende redaktør, som tiltalen retteligt skulle have været rejst mod jf. medieansvarslovens særlige ansvarssystem.