Podcast
Hvornår er markedsføring vildledende?
I dette afsnit ser vi nærmere på forbuddet mod vildledning i markedsføringsloven – vi taler om, hvornår markedsføring går over stregen og bliver vildledende.
Virksomheder må ikke lyve, og de skal give alle vigtige oplysninger om et produkt eller en ydelse på en klar og forståelig måde. I dette afsnit ser vi nærmere på forbuddet mod vildledning i markedsføringsloven – vi taler om, hvornår markedsføring går over stregen og bliver vildledende. Vi forklarer, hvad reglerne dækker over, giver eksempler fra praksis samt indblik i, hvilket dokumentationsgrundlag virksomheder skal have for deres påstande. Vi taler også om svære grænsetilfælde og overdrevne udsagn som fx "verdens bedste burger".
Vært: Sabrina Amtrup
Gæst: Andreas Weidemann
Produktion: Christian Poll
Hent transskribering af podcasten (pdf)
Om Forbrugerombudsmandens Podcast
Forbrugerombudsmandens Podcast hjælper virksomheder og andre interesserede med at forstå markedsføringsloven og andre forbrugerbeskyttende regler.
Værterne Sabrina Amtrup og Christian Poll giver – sammen med kollegaer fra Forbrugerombudsmanden – lytterne et indblik i Forbrugerombudsmandens arbejde. Med konkrete råd og eksempler fra praksis gennemgår de, hvad virksomheder skal være opmærksomme på i deres markedsføring for at holde sig inden for lovens rammer.
Podcasten er udarbejdet af Forbrugerombudsmanden - en uafhængig myndighed, der fører tilsyn med, at virksomheder overholder markedsføringsloven og anden forbrugerbeskyttende lovgivning, især ud fra hensynet til forbrugerne.