Podcast

Tagging på sociale medier

Det er i strid med spamforbuddet i markedsføringsloven at sende markedsføring til forbrugere, der ikke har bedt om det. I dette afsnit ser vi nærmere på tagging i opslag og konkurrencer på sociale medier.

Det er i strid med spamforbuddet i markedsføringsloven at sende markedsføring til forbrugere, der ikke har bedt om det. I dette afsnit ser vi nærmere på tagging i opslag og konkurrencer på sociale medier. Vi dykker ned i, hvornår notifikationer til markedsføring er ulovlige og taler både om direkte tagging af forbrugere og opfordring til tagging, særligt i konkurrencer. Vi giver gode råd til, hvordan virksomheder undgår at overtræde spamforbuddet og forklarer, at det også kan være ulovligt, hvis ordlyden i et opslag – fx “hvem vil du dele præmien med?” – får forbrugerne til at tagge hinanden, også selvom virksomheden ikke direkte opfordrer til det.

Vært: Sabrina Amtrup
Gæst: Julie Farø Jakobsen
Produktion: Christian Poll

Hent transskribering af podcasten (pdf)

Om Forbrugerombudsmandens Podcast

Forbrugerombudsmandens Podcast hjælper virksomheder og andre interesserede med at forstå markedsføringsloven og andre forbrugerbeskyttende regler.

Værterne Sabrina Amtrup og Christian Poll giver – sammen med kollegaer fra Forbrugerombudsmanden – lytterne et indblik i Forbrugerombudsmandens arbejde. Med konkrete råd og eksempler fra praksis gennemgår de, hvad virksomheder skal være opmærksomme på i deres markedsføring for at holde sig inden for lovens rammer. 

Podcasten er udarbejdet af Forbrugerombudsmanden - en uafhængig myndighed, der fører tilsyn med, at virksomheder overholder markedsføringsloven og anden forbrugerbeskyttende lovgivning, især ud fra hensynet til forbrugerne.