Podcast

Greenwashing

Virksomheder må ikke markedsføre sig som mere klimavenlige, miljøvenlige eller bæredygtige, end de egentlig er. I dette afsnit taler vi om, hvad greenwashing er.

Virksomheder må ikke markedsføre sig som mere klimavenlige, miljøvenlige eller bæredygtige, end de egentlig er. I dette afsnit taler vi om, hvad greenwashing er. Vi gennemgår, hvornår udsagn om klima, miljø og bæredygtighed er i strid med forbuddet mod vildledning i markedsføringsloven, og vi dykker ned i, hvilke krav der er til dokumentation af grønne udsagn. Vi kommer med eksempler på typiske faldgruber og giver gode råd til, hvordan virksomheder lovligt kan bruge grønne tiltag i deres markedsføring.

Vært: Christian Poll
Gæst: Anna Olesen
Produktion: Christian Poll

Hent transskribering af podcasten (pdf)

Om Forbrugerombudsmandens Podcast

Forbrugerombudsmandens Podcast hjælper virksomheder og andre interesserede med at forstå markedsføringsloven og andre forbrugerbeskyttende regler.

Værterne Sabrina Amtrup og Christian Poll giver – sammen med kollegaer fra Forbrugerombudsmanden – lytterne et indblik i Forbrugerombudsmandens arbejde. Med konkrete råd og eksempler fra praksis gennemgår de, hvad virksomheder skal være opmærksomme på i deres markedsføring for at holde sig inden for lovens rammer. 

Podcasten er udarbejdet af Forbrugerombudsmanden - en uafhængig myndighed, der fører tilsyn med, at virksomheder overholder markedsføringsloven og anden forbrugerbeskyttende lovgivning, især ud fra hensynet til forbrugerne.