Øvrige nyheder
Virksomhed bag drikkeflasker politianmeldt for vildledende miljømarkedsføring
Forbrugerombudsmanden har politianmeldt virksomheden AYA&IDA ApS for vildledende miljømarkedsføring. Virksomheden, der blandt andet sælger drikkeflasker og termokrus, har brugt miljø- og bæredygtighedsudsagn i markedsføringen af sine produkter på sin hjemmeside, emballagen på produkterne og på sociale medier uden at kunne dokumentere udsagnene.
Forbrugerombudsmanden har politianmeldt AYA&IDA for siden 2019 at have brugt miljø- og bæredygtighedsudsagn på sin hjemmeside, emballage og sociale medier, som efter Forbrugerombudsmandens opfattelse er vildledende.
Forbrugerombudsmanden har konstateret, at virksomheden markedsførte sine produkter med række udsagn som f.eks. ”den bæredygtige drikkeflaske”, ”AYA&IDAs produkter er sunde […] for vores planet”, ”900 gange mere miljørigtigt end flaskevand” og ”earth friendly”. Visse udsagn fremgik på hjemmesiden frem til Forbrugerombudsmandens politianmeldelse af AYA&IDA.
Udsagnene er efter Forbrugerombudsmandens opfattelse som minimum egnede til at give forbrugerne indtryk af, at de ved at købe AYA&IDAs produkter gør noget særlig godt for miljøet sammenlignet med, hvis de køber andre lignende produkter. Men det er ikke tilfældet, da AYA&IDAs produkter ikke har miljøfortrin, der adskiller sig fra tilsvarende drikkeflasker.
Forbrugerombudsmand, Torben Jensen, siger:
Når virksomheder markedsfører sig med markante budskaber om, at virksomhedens produktion er mindre miljøbelastende end konkurrenternes, skal det naturligvis være korrekt. Ellers er det ikke kun til skade for konkurrerende virksomheder, men også for den grønne omstilling, fordi vi mister tilliden til, at sådanne budskaber er troværdige.
Læs Forbrugerombudsmandens anbefalinger til virksomheders miljømarkedsføring.
Lovgivningen på området:
Det følger af markedsføringslovens § 5, stk. 1, at markedsføring ikke må indeholde urigtige oplysninger eller i kraft af sin fremstillingsform eller på anden måde kunne vildlede forbrugerne. Videre følger det af markedsføringslovens § 6, stk. 1, at markedsføring ikke må vildlede ved at udelade eller skjule væsentlige oplysninger.
Det følger endvidere af markedsføringslovens § 13, at en virksomhed skal kunne dokumentere rigtigheden af oplysninger om faktiske forhold.
For yderligere information, kontakt:
Forbrugerombudsmandens pressesekretariat på tlf. 41 71 50 98.