Øvrige nyheder

Landsretten idømmer influent bøde på 30.000 kroner for skjult reklame

Østre Landsret har – i overensstemmelse med byrettens dom – dømt en influent for at have overtrådt forbuddet mod skjult reklame i en række opslag på Instagram og Facebook. Landsretten nedsætter bøden til 30.000 kroner.

En influent med et stort antal følgere skal betale en bøde på 30.000 kroner for at have overtrådt forbuddet mod skjult reklame. Influenten blev af Retten i Glostrup idømt en bøde på 50.000 kroner.

Influenten er dømt for skjult reklame i 23 opslag på Instagram og Facebook, der promoverede tøj fra virksomheder. Influenten havde samarbejdsaftaler med virksomhederne og havde fået tøjet gratis. Opslagene blev ikke tydeligt markeret som reklame og var alene tagget med virksomhedernes navne.

Landsretten fastslår, at influenten var erhvervsdrivende i markedsføringslovens forstand, og at tagging af virksomhederne i teksten eller i hashtags ikke var en tilstrækkelig tydelig reklamemarkering.

Landsrettens bøde afspejler antallet af opslag på Facebook og Instagram, og hvor længe opslagene var tilgængelige på platformene, samt den lange sagsbehandlingstid, som ikke skyldtes influentens forhold. Forholdene var begået fra juni 2018 til februar 2019, og sagen blev omberammet ad to omgange bl.a. på grund af Covid-19.

Forbrugerombudsmanden krævede under sagen en bøde på 120.000 kroner. Byretten idømte influenten en bøde på 50.000 kroner og lagde bl.a. vægt på, at der på det tidspunkt var forløbet mere end 4 år, siden forholdene var blevet begået, uden at det kunne bebrejdes influenten.

Dommen vedrører ikke kun markedsføring mod danske forbrugere, men også forbrugere i andre EU-lande.

Forbrugerombudsmand Torben Jensen siger: 

Vi er tilfredse med, at landsretten i overensstemmelse med byrettens dom slår fast, at influenter der driver erhvervsvirksomhed skal overholde markedsføringsloven på lige fod med alle andre erhvervsdrivende.

 

Denne sag viser, at det skal være meget tydeligt, når influenter laver reklameopslag på sociale medier. Der må ikke være tvivl om hensigten bag sådanne opslag - skjult reklame må aldrig forklædes som personlige anbefalinger.

 

Lovgrundlag:

Ifølge markedsføringslovens § 6, stk. 4, skal erhvervsdrivende klart oplyse den kommercielle hensigt med enhver form for handelspraksis, herunder reklame.

Det betyder, at det skal oplyses klart, hvis der er kommercielle interesser bag en omtale, så det er tydeligt for modtagerne. Det gælder, uanset om budskabet kommer direkte fra virksomheden selv eller bliver formidlet gennem for eksempel en influent.

Læs mere om skjult reklame på sociale medier

Pressekontakt:

Kontakt Forbrugerombudsmandens pressesekretariat på tlf. 41 71 50 98.