Afgørelse
Sagsnummer
24/05868
Lovgivning
- Markedsføringsloven 2017 - gældende
- 10
Et teleselskab vedtog en administrativ bøde på 50.000 kroner for uanmodede telefoniske henvendelser
Et teleselskab betalte en bøde på 50.000 kroner for at have kontaktet fire erhvervsdrivende personer pr. telefon, der havde frabedt sig markedsføring fra teleselskabet.
Fire erhvervsdrivende personer klagede til Forbrugerombudsmanden over, at de i perioden fra juli 2023 til april 2024 blev ringet op af et teleselskab, selvom de havde frabedt sig markedsføring direkte over for teleselskabet eller var på Robinsonlisten. De fire klagere var alle indehavere af enkeltmandsvirksomheder eller personligt ejede mindre virksomheder.
Teleselskabet oplyste til Forbrugerombudsmanden, at klagerne ved en fejl ikke var blevet registreret på teleselskabets interne ”nej tak”-liste. Teleselskabet oplyste desuden, at de arbejder på at tydeliggøre for sine medarbejdere, hvordan en afmelding skal ske.
Det følger af markedsføringslovens § 10, stk. 4, nr. 1, at en erhvervsdrivende ikke må rette henvendelse til en bestemt fysisk person ved brug af andre midler til fjernkommunikation end nævnt i stk. 1 (elektronisk post) med henblik på direkte markedsføring, hvis den pågældende over for den erhvervsdrivende har frabedt sig dette.
Det følger endvidere af markedsføringslovens § 10, stk. 4, nr. 2, at en erhvervsdrivende ikke må rette henvendelse til en bestemt fysisk person ved brug af andre midler til fjernkommunikation end nævnt i stk. 1 med henblik på direkte markedsføring, hvis det fremgår af en fortegnelse, som udarbejdes af Det Centrale Personregister (CPR) hvert kvartal, at den pågældende har frabedt sig direkte markedsføring.
Markedsføringslovens § 10, stk. 4, finder også anvendelse ved telefoniske henvendelser til erhvervsdrivende personer, fx indehavere af enkeltmandsvirksomheder.
Sagen blev afsluttet over for teleselskabet med vedtagelse af en administrativ bøde på 50.000 kroner for de ulovlige henvendelser.