Afgørelse
Afgørelse
Sagsnummer
1994-4041/5-148
Lovgivning
- 1
Reklamefolder for en musikklub var indlagt i et serieblad for børn
I et serieblad for børn var der indlagt en reklamefolder for en musikklub samt et tilhørende skrabespil. Et barn var blevet skuffet over ikke at have vundet en cd i skrabespillet. Forbrugerombudsmanden udtalte, at indsættelse af reklamefolderen i børnebladet i strid med god markedsføringsskik.
I et serieblad for børn var indlagt en reklamefolder for en musikklub. Overskrifterne i folderen lød : "Få del i 120.000 hotte CD'er og kassetter! Kassette 4,95* CD 19,95*." "Skrab og find 3 guld-CD'er så får du 14 originalhits på CD til 19,95* eller på kassette til 4,95*! Luk op og læs!". "*" var forklaret med meget små bogstaver og meget lidt iøjnefaldende som "+ porto og eksp. 19,95." Reklamefolderen indeholdt endvidere en bestillingsseddel. Såfremt man bestilte en musikkassette eller en CD betød det samtidig, at man meldte sig ind i en musikklub, hvor man hver 4. uge får tilsendt en musikkassette eller en CD.
I reklamen var der endvidere et skrabespil med 6 guldcirkler. Når disse blev skrabet, kom der 3 CD'er frem samt 3 cirkler med betegnelsen "Nitte!".
En mor fortalte i et brev til Forbrugerombudsmanden, at hendes datter var blevet dybt skuffet, da moderen havde fortalt, at hun ikke havde vundet en CD til 19,95, men skulle betale 40 kr., hvis hun ønskede CD'en. Moderen fandt annonceringsformen dybt usmagelig, især fordi reklamen var indlagt i et børneblad.
Forbrugerombudsmanden bemærkede, at selv om reklamefolderen ikke direkte henvendte sig til børn og unge, lå den i et blad, der først og fremmest læses af børn og unge. I en sådan situation må erhvervsdrivende være særlig varsom med udformningen af reklamen. Mange af de mindre børn vil opfatte overskrifternes budskab om en billig kassette eller CD, men de færreste vil være i stand til at gennemskue den totale pris samt konsekvenserne af bestillingen, nemlig et medlemskab af en musikklub. På denne baggrund var indsættelse af reklamefolderen i børnebladet i strid med god markedsføringsskik jf. markedsføringslovens § 1.
Klagen blev forelagt for udgiveren af bladet, der udtalte, at da målgruppen for bladet er børn, herunder børn under 10 år, var forlaget enige i, at annoncens udformning med skrabefelter kan give læserne en fejlagtig opfattelse af, at der er tale om et gavespil. Forlaget besluttede derfor, at det ikke fremover ville optage den pågældende reklame i bladet.
Forbrugerombudsmanden foretog herefter ikke videre i sagen. (1994-4041/5-148)