Afgørelse
Afgørelse
Sagsnummer
09/00515
Lovgivning
- 3
Kritik af markedsføring af mobilt bredbånd
Det er vildledende at markedsføre mobilt bredbånd med teksten ”fast regning – frit forbrug”, hvis der er en begrænsning på den mængde data, som det for forbrugeren er muligt at downloade.
Forbrugerombudsmanden modtog en klage over et teleselskab, der på deres hjemmeside markedsførte deres mobile bredbånd med overskriften: ”Fast regning – frit forbrug.” og underoverskriften: ”Du betaler et fast beløb hver måned på 149 kr., uanset hvor meget du bruger.” Læste man imidlertid teksten med småt nederst på siden, stod der: ”Overstiger forbruget 10 GB/md., kan [selskabet] begrænse, afbryde eller opsige abonnementet.”
Forbrugerombudsmanden skrev til teleselskabet, det var vildledende og derfor i strid med markedsføringslovens § 3 at benytte ovenstående overskrift og underoverskrift, når der er en begrænsning på den mængde data, som det for forbrugeren er muligt at downloade.
Teleselskabet ændrede overskriften på hjemmesiden til: ”Fast regning – op til 10GB”.