Afgørelse

Afgørelse

Sagsnummer
2006-1120/5-678

Lovgivning

  • 13
  • 3

Manglende oplysninger om mindstepris

Forbrugerombudsmanden indskærpede over for teleudbyder og detailhandelsvirksomhed, at de ved salg af mobiltelefoner skulle angive den mindstepris, som forbrugeren skulle betale i bindingsperioden.

Selskaberne havde i forbindelse med markedsføring af mobiltelefoner til 1 kr. i to supermarkeders tilbudsaviser undladt at oplyse den mindstepris, som forbrugeren skulle betale for telefon og abonnement i bindingsperioden.

Mindsteprisen indeholder alle de faste omkostninger, forbrugeren som minimum skal betale som følge af aftalen. Dette gælder, uanset om der til abonnementet er knyttet en bindingsperiode, eller om aftalen indeholder en kombination af fx en mobiltelefon og et abonnement.

Oplysningerne kan fx gives på følgende måde:

Telefon                                                                  kr. 1
Oprettelsesgebyr                                                     kr. 99
Abonnement pr. måned kr. 20 kr. i 6 mdr.                 kr. 120             
Minimumsforbrug pr. måned kr. 200 i 6 mdr.             kr. 1.200
Samlet mindstepris i bindingsperioden                       kr. 1.420

Forbrugerombudsmanden meddelte selskaberne, at han fandt, at annoncerne var i strid markedsføringslovens regler om vildledning og prisoplysninger.

Forbrugerombudsmanden indskærpede derfor reglerne over for selskaberne.