Afgørelse
Afgørelse
Sagsnummer
2006-1120/5-678
Lovgivning
- 13
- 3
Manglende oplysninger om mindstepris
Forbrugerombudsmanden indskærpede over for teleudbyder og detailhandelsvirksomhed, at de ved salg af mobiltelefoner skulle angive den mindstepris, som forbrugeren skulle betale i bindingsperioden.
Selskaberne havde i forbindelse med markedsføring af mobiltelefoner til 1 kr. i to supermarkeders tilbudsaviser undladt at oplyse den mindstepris, som forbrugeren skulle betale for telefon og abonnement i bindingsperioden.
Mindsteprisen indeholder alle de faste omkostninger, forbrugeren som minimum skal betale som følge af aftalen. Dette gælder, uanset om der til abonnementet er knyttet en bindingsperiode, eller om aftalen indeholder en kombination af fx en mobiltelefon og et abonnement.
Oplysningerne kan fx gives på følgende måde:
Telefon kr. 1
Oprettelsesgebyr kr. 99
Abonnement pr. måned kr. 20 kr. i 6 mdr. kr. 120
Minimumsforbrug pr. måned kr. 200 i 6 mdr. kr. 1.200
Samlet mindstepris i bindingsperioden kr. 1.420
Forbrugerombudsmanden meddelte selskaberne, at han fandt, at annoncerne var i strid markedsføringslovens regler om vildledning og prisoplysninger.
Forbrugerombudsmanden indskærpede derfor reglerne over for selskaberne.