Afgørelse
Afgørelse
Sagsnummer
08/01099
Lovgivning
- 3
Markedsføring af en samlerabat var vildledende
Forbrugerombudsmanden fandt, at markedsføringen fra et teleselskab var vildledende, da det ikke klart fremgik, at en mulig ”samlerabat” kunne opnås ved at have bredbånd fra en anden udbyder.
Teleselskabet indførte en rabat til kunder med fasttelefoni hos det pågældende selskab og med bredbåndsforbindelse hos en valgfri operatør. Eneste betingelse var, at begge dele blev leveret på den samme telefonlinje hos selskabet – også kaldet kobberlinjen. Kunder opnåede dermed rabat ved at ”samle” teleydelserne på samme linje.
Men på teleselskabets hjemmeside og i annoncer blev samlerabatten over en længere periode markedsført, så det kunne opfattes som om rabatten udelukkende kunne opnås ved at samle både fastnettelefoni- og bredbåndsabonnementet hos selskabet.
Derudover blev rabatten i markedsføringen fratrukket priserne på bredbåndsprodukterne hos teleselskabet, som dermed gav en lang række kunder det indtryk, at prisen var billigere, end den reelt var. De kunder, som allerede fik rabatten, ville således ikke opleve at få bredbåndsabonnementet til den markedsførte pris.
Forbrugerombudsmanden fandt, at markedsføringen var vildledende og tog kontakt til teleselskabet for at få selskabet til at ændre markedsføringen. Teleselskabet ændrede sin markedsføring, så det tydeligere fremgik, at samlerabatten også kunne opnås ved at have bredbånd på samme linje hos en anden udbyder.
Samlerabatten blev indført for at kompensere kunderne for den ekstraindtægt, som teleselskabet opnår ved at en kobberlinje benyttes til både fastnettelefoni og bredbånd. De kunder, som har begge dele på samme kobberlinje, betalte derved for forbindelsen to gange.