Afgørelse

Afgørelse

Sagsnummer

Lovgivning

  • 3
  • 6
  • 13
  • 1

Teleselskab får advarsel for vildledende markedsføring

Over en periode på en 6-8 måneder i 2007 modtog Forbrugerombudsmanden en række klager over teleselskabets markedsføring. Sagen er nu slut efter en indskærpelse af reglerne over for selskabet.

Det er markedsføring af bl.a. kampagnetilbud på mobilabonnementer, uklar aftaleindgåelse, mangelfulde oplysninger om priser, brug af ord som ”gratis” og udsendelse af e-mailreklamer, der har gjort, at Forbrugerombudsmanden - først på et møde og efterfølgende skriftligt – har indskærpet reglerne om markedsføring over for et teleselskab.

Det er Forbrugerombudsmandens opfattelse, at teleselskabets markedsføring i en række tilfælde har været kritisabel og ikke levet op til reglerne i markedsføringsloven og Forbrugerombudsmandens vejledning om god markedsføringsskik på teleområdet.

Forbrugerombudsmanden forventer nu, at selskabet snarest muligt indretter sin markedsføring og sin hjemmeside i overensstemmelse med reglerne.

I modsat fald forbeholder Forbrugerombudsmanden sig ret til at bruge de sanktioner, som loven giver adgang for, herunder bl.a. anmeldelse til politiet uden yderligere advarsel.

Sådan bør markedsføringen udformes

Der skal være givet samtykke til at modtage elektronisk reklame

- Når der elektronisk udsendes nyhedsmail, kampagnetilbud e.l., må det kun ske, hvis selskabet forinden har indhentet et udtrykkeligt samtykke hertil. Det skal være klart og tydeligt for forbrugeren, når der ønskes indhentet et samtykke, og hvad samtykket går ud på. Selskabet skal efterfølgende kunne dokumentere, at man har det fornødne samtykke. Uanset om selskabet benytter servicebureauer til indhentelse af samtykker og udsendelse af e-mails, er det selskabet, som har ansvaret for at reglerne i markedsføringslovens § 6 overholdes.

Det skal fremgå tydeligt, hvis en bestemt handling binder forbrugeren til en aftale

- Når selskabet elektronisk, fx via selskabets hjemmeside, præsenterer tilbud e.l., som man ønsker forbrugeres accept af, må det klart og tydeligt fremgå, at der er tale om en aftaleindgåelse og at forbruger forpligter sig ved fx at ”klikke”.

Alle vilkår og betingelser, der hører til et tilbud skal oplyses klart og tydeligt

- Når der sker markedsføring af tilbud el. lign., må alle væsentlige oplysninger af betydning for forbrugerens vurdering af tilbuddet præsenteres klart og tydeligt. Væsentlige oplysninger må ikke ”gemmes væk”, således at disse først kan ses, hvis man ”klikker” frem til andre steder på hjemmesiden. Væsentlige oplysninger er fx priser og særlige begrænsninger for tilbuddet.

Alle faste og variable priser samt andre væsentlige prisvilkår må oplyses

- Når der annonceres med prisoplysninger, må der gives tydelige oplysninger om alle faste og variable priser og prisvilkår, der er væsentlige for forbrugerens vurdering af tilbuddet. Der må tillige angives det samlede beløb (faste omkostninger), som forbrugeren som minimum kommer til at betale som følge af aftalen (samlet mindsteudgift).

I den samlede mindsteudgift må fx indgå services eller tjenester som er tilknyttet et abonnement, som faktureres med en månedlig afgift, uanset at en sådan service eller tjeneste kan benyttes vederlagsfrit i en vis periode. Som variable udgifter skal som minimum oplyses minuttakst/tidstaksering, takst for sms/mms, opkaldsafgift og eventuelt andre omkostninger som relaterer sig til brug af abonnementet eller tjenesten. Er der andre væsentlige vilkår, fx bindingsperiode, særlige betingelser eller forudsætninger for at tilbuddet kan benyttes, må dette også oplyses i selve tilbuddet/annoncen.

Brug af ord som ”gratis” eller ”fri” må ikke bruges på en vildledende eller misvisende måde

- Anvendelsen af sådanne ord kan kun ske i tilfælde, hvor forbrugeren ikke afkræves nogen form for betaling. Det er ligeledes vildledende at bruge den slags udtryk, hvis forbrugeren forpligtes til at påtage sig en udgift i form af et abonnement. Er der udgifter forbundet til en sådan abonnementstegning, må der samtidig og i samme annonce oplyses om priserne herved, jf. ovenfor.

Oplys om fortrydelsesret på hjemmesiden

- Når der elektronisk kan indgås aftaler om fx køb af teletjenester via selskabets hjemmeside, skal forbrugerne inden aftalen informeres om bl.a. fortrydelsesretten. Ligeledes skal forbrugeren, hvis der indgås en aftale efterfølgende informeres om fortrydelsesretten og betingelserne og fremgangsmåden ved brug af denne ret.