Afgørelse
Sagsnummer
13/04364
Lovgivning
- Forbrugeraftaleloven 2013 - gældende
- 3
Teleselskab og marketingbureau dømt for ulovligt telefonsalg
Et teleselskab blev idømt en bøde på 10.000 kr. for at ringe til to forbrugere uden forbrugernes samtykke til at blive kontaktet af sælgere fra teleselskabet. Et marketingbureau blev samtidig idømt en bøde på 10.000 kr. for medvirken til overtrædelserne, idet det havde leveret de oplysninger, som lå til grund for teleselskabets opkald.
Et teleselskab havde i maj 2013 kontaktet to forbrugere telefonisk for at sælge et teleprodukt. Forbrugerne klagede til Forbrugerombudsmanden over opkaldene, da de ikke havde givet samtykke til, at teleselskabet måtte kontakte dem i afsætningsøjemed.
Under sagen kom det frem, at teleselskabet havde kontaktet forbrugerne på baggrund af oplysninger om forbrugerne, såkaldte leads, som teleselskabet havde modtaget fra et marketingbureau. Bureauet gjorde gældende, at forbrugerne havde deltaget i nogle konkurrencer på nettet om at vinde forskellige forbrugsgoder. Som bevis herfor havde bureauet fremlagt oplysninger om forbrugernes IP-adresser og såkaldte ”time stamps”, som skulle dokumentere de præcise tidspunkter for forbrugernes deltagelse i konkurrencerne. Begge forbrugere afviste i retten, at de nogensinde havde deltaget i sådanne konkurrencer.
Den ene forbruger oplyste under sagen, at hun havde kontaktet sin daværende internetudbyder, som havde oplyst, at hun ikke havde været på nettet på det tidspunkt, som marketingbureauet anførte.
Den anden forbruger oplyste, at han ligeledes havde været i kontakt med sin internetudbyder, som havde oplyst, at den IP-adresse, som marketingbureauet havde fremlagt som dokumentation for hans deltagelse i en konkurrence, var dynamisk tildelt og var tildelt en anden end forbrugeren på det tidspunkt, hvor bureauet havde anført, at han havde deltaget i konkurrencen.
På den baggrund fandt retten ikke, at forbrugerne havde givet samtykke til at blive kontaktet af teleselskabet.
Retten fandt derfor, at teleselskabet havde overtrådt forbrugeraftalelovens § 4, stk. 1, og idømte selskabet en bøde på 10.000 kr. Retten fandt også, at marketingbureauet havde medvirket til overtrædelsen og idømte bureauet en bøde på 10.000 kr.
Bøderne blev idømt som tillægsstraffe, idet begge selskaber var straffet for overtrædelse af markedsføringsloven i perioden mellem de to opkald til forbrugerne og dommen.