Øvrige nyheder

Invitation til informationsmøde målrettet influenter

Forbrugerombudsmanden inviterer influenter og deres bureauer til informationsmøde i København 25. november 2024. På mødet vil Forbrugerombudsmanden gennemgå de regler i markedsføringsloven, som influenter skal være opmærksomme på, når de laver opslag på sociale medier. Arrangementet er gratis, men kræver tilmelding.

Forbrugerombudsmanden inviterer til informationsmøde om de regler i markedsføringsloven, som influenter og deres bureauer skal være opmærksomme på, når de laver opslag på sociale medier. Det gælder blandt andet forbuddene mod skjult reklame og vildledning samt særreglerne, der gælder opslag rettet mod børn og unge.

Informationsmødet retter sig primært til influenter og deres bureauer samt virksomheder, som anvender influenter i deres markedsføring. Alle er dog velkomne.

På mødet vil der være oplæg af forbrugerombudsmand Torben Jensen og medarbejdere hos Forbrugerombudsmanden. Der vil også være mulighed for at stille spørgsmål.

Program

  1. Velkomst og kort introduktion til Forbrugerombudsmanden
  2. Hvornår skal influenter overholde markedsføringsloven?
  3. Børn og unge
  4. Skjult reklame
  5. Vildledning mv.

Der er et begrænset antal pladser, og mødet kræver tilmelding. For praktisk information og tilmelding se nederst på denne side.

 

Influenter og markedsføringsloven

Når Forbrugerombudsmanden vurderer, om markedsføringsloven er overtrådt, sker det ud fra et hensyn til at beskytte forbrugerne, og loven indeholder bl.a. særlige regler for markedsføring rettet mod børn og unge.

Erhvervsdrivende influenter skal overholde markedsføringsloven. Nedenfor er en overordnet gennemgang af, hvad det indebærer.

Alt SoMe-indhold fra erhvervsdrivende influenter skal efterleve markedsføringsloven

Hvis en influent er erhvervsdrivende, så skal alle influentens aktiviteter på sociale medier overholde markedsføringsloven. Det skyldes, at Forbrugerombudsmanden betragter alle disse aktiviteter, som en del af influentens virksomhed. For eksempel har opslag, som ikke er reklame for produkter eller andre virksomheder, også betydning for influentens indtægter, fordi disse opslag skaffer følgere, som reklameindtægterne typisk vil afhænge af.

Hvis en influent ikke er erhvervsdrivende i sig selv, så skal influenten kun overholde markedsføringsloven i de opslag, hvor influenten handler på vegne af en erhvervsdrivende. Det vil typisk være opslag, hvor influenten reklamerer for en virksomheds produkt.

Ikke alle influenter er erhvervsdrivende

Det vil altid være en konkret vurdering, om en influent er erhvervsdrivende eller ej. Hvis influenten driver sine profiler på sociale medier gennem et cvr-nummer, så vil influenten som udgangspunkt være erhvervsdrivende. Domstolene har i flere sager afgjort, at influenter uden cvr-numre alligevel anses for erhvervsdrivende som følge af karakteren af deres virke i de konkrete sager.

Ikke alle opslag skal markeres som reklame

Typisk laver influenter også opslag på sociale medier, som ikke er reklame for produkter eller virksomheder. Sådanne opslag skal ikke markeres som reklame. Heller ikke af influenter, som er erhvervsdrivende.

Opslag, som ikke indeholder reklame for produkter eller virksomheder, er reklame for influenten selv. Når de opslag ikke skal markeres som reklame, skyldes det, at det fremgår tydeligt af sammenhængen, at opslaget er lavet af influenten.

Opslag, som er reklame for produkter eller virksomheder, skal markeres tydeligt som reklame, medmindre det i forvejen er tydeligt for modtageren, at det er reklame. Det gælder som udgangspunkt alt indhold, hvor influenten reklamerer for egne eller andre virksomheders produkter.

Læs mere om hvad der er reklame, og hvordan det skal markeres her:

Børn og unge skal ikke eksponeres for alkohol eller opfordres til at købe produkter

Erhvervsdrivende influenter skal være opmærksomme på, at markedsføringsloven indeholder særlige regler, der skal beskytte børn og unge. Reglerne gælder for alle opslag.

Erhvervsdrivende influenter, der retter deres opslag mod børn og unge, må f.eks. ikke omtale, vise billeder af eller henvise til alkohol og energidrikke. De må heller ikke direkte opfordre børn til at købe et bestemt produkt.

Influenter, som er i tvivl om, hvorvidt deres opslag retter sig mod børn og unge, kan benytte det sociale medies aldersfilter for at sikre sig, at børn og unge under 18 år ikke kan se opslaget.

Læs mere om de særlige regler, der skal beskytte børn og unge her:

Markedsføringsloven i øvrigt

Markedsføringsloven indeholder flere regler, som de erhvervsdrivende influenter skal overholde på linje med andre virksomheder. Det gælder blandt andet forbuddet mod vildledning, hvor erhvervsdrivende skal kunne dokumentere det, de påstår om deres produkter og disses egenskaber. Forbrugerombudsmanden har især oplevet udfordringer i form af vildledende udsagn om sundhed og miljø.

Et andet eksempel er markedsføringslovens forbud mod uanmodede henvendelser. Det indebærer, at erhvervsdrivende influenter ikke må rette henvendelse til en forbruger uden at have dennes gyldige samtykke.

 

Tid og sted for informationsmøde

Mandag 25. november 2024 fra kl. 13-15.

Københavns Universitet,
KUA3 – 9A.1.01
Nanna Berg Auditoriet
Karen Blixens Plads 4
2300 København S

Tilmelding

Det er gratis at deltage, dog er der et begrænset antal pladser.

Tilmeld dig informationsmødet

Frist for tilmelding er 22. november 2024, kl. 12.

Mødet bliver ikke livestreamet, og der udleveres ikke materiale fra mødet.

Via din tilmelding behandler vi personoplysninger om dig i form af navn og mailadresse med det formål at afholde arrangementet.

Læs mere om vores behandling af personoplysninger