Alle emner
Forbud mod skjult reklame
Skjult reklame er forbudt. Det skal være tydeligt for modtagerne, hvis der er kommercielle interesser bag en omtale. Det gælder i alle medier og på alle platforme, for eksempel magasiner, aviser, sociale medier, podcasts, mv. Der stilles større krav til tydeligheden, hvis det kommercielle budskab er rettet mod børn og unge.
-
Skjult reklame - generelt
Forbrugerne skal kunne have tillid til, at reklamer fremstår som reklamer. Derfor er skjult reklame forbudt. Forbuddet gælder i alle medier og på alle platforme.
Læs: Skjult reklame - generelt
-
Sociale medier
Forbrugerne skal kunne have tillid til, at reklamer fremstår som reklamer. Derfor er skjult reklame forbudt. Forbuddet gælder i alle medier og på alle platforme.
Læs: Sociale medier
-
Trykte medier
Redaktionelt stof, der er skrevet ud fra journalistiske metoder, skal være klart adskilt fra reklamer på en måde, så læserne ikke er i tvivl om, hvornår de læser en reklame, og hvornår de læser en redaktionel artikel.
Læs: Trykte medier
Lovgivning og høringssvar
Her finder du henvisninger til relevant lovgivning og udvalgte høringssvar fra Forbrugerombudsmanden.
Kontakt
Både som forbruger og virksomhed er du velkommen til at kontakte os ved at benytte vores kontaktformularer.
Seneste pressemeddelelser
Se alle pressemeddelelser-
Vest Energi politianmeldes for ulovligt telefonsalg og vildledende markedsføring
Uanmodede telefonopkald til mindst 56 forbrugere og vildledende salgsudsagn har fået Forbrugerombudsmanden til at politianmelde Vest Energi ApS. Vest Energi har ringet til en lang række forbrugere for at forsøge at sælge dem en el-aftale, og i en stor del af samtalerne lovede sælgerne også store besparelser og/eller udgav sig for at være fra forbrugernes nuværende elselskab.
Læs mere
-
Nærvarme Danmarks udtrædelsesomkostninger for kunder med varmepumpe-abonnement i strid med forbrugeraftaleloven
Energiselskabet Nærvarme Danmark A/S opkræver en udtrædelsesomkostning på 29.845 kroner, hvis kunder opsiger deres varmepumpe-abonnement inden for 10 år. Forbrugerombudsmanden vurderer, at gebyret er i strid med bl.a. forbrugeraftaleloven. Kunder kan have krav på tilbagebetaling.
Læs mere
-
Parkeringsvilkår skal skiltes klart og tydeligt
Det er vildledning af forbrugerne, når parkeringsselskabet Q-Park ikke skilter tydeligt med vilkårene for at parkere på et privat parkeringsareal. Det vurderer Forbrugerombudsmanden, som nu indskærper reglerne om vildledende markedsføring overfor Q-Park.
Læs mere